Granada

10 oktober 2021 - Granada, Nicaragua

Toen ik aankwam in Granada werd me meteen gevraagd of ik die middag mee wilde op een tour naar de Masaya vulkaan wilde gaan. Er werd me beloofd dat ik niet hoefde te hiken om er te komen. Prima. Met een leuk groepje backpackers reden we naar de vulkaan, waarbij je in de krater kon kijken en de lava kon zien stromen. De Masaya vulkaan is de meest actieve vulkaan van Nicaragua. In vergelijking met de vulkaan in guatemala viel het allemaal wel mee.
De volgende dag wilde ik eigenlijk op tour naar de islets de Granada, oftewel eilandjes van Granada. Er was alleen niemand anders die mee wilde op de tour en dus ging het niet door. Het werd een dagje chillen met de enige andere gast van het hostel. Er waren andere hostels die wel drukker waren, maar ik vond het ook wel lekker even die rust en ruimte.

De dag er na ben ik wel op die tour geweest. Bij een andere organisatie was het wel mogelijk om alleen te gaan, dus het werd een privétour. Op de boot voeren we langs de eilandjes die ooit ontstaan zijn door een vulkaanuitbarsting. Van elk eilandje werd me verteld wie er woonden. Sommige werden bewoond door lokale families, maar velen waren gekocht door rijke buitenlanders die daar een vakantiehuisje hadden. Er stonden ook een aantal eilanden te koop voor prijzen tussen de 15.000 en paar miljoen euro. Ik heb er wel even over nagedacht om niet verder te reizen en het kleine eilandje te kopen, waar gemakkelijk een mooi huis op zou passen, maar aangezien er ook vissen van een paar meter in dat water zwemmen denk ik dat het niet de beste plek is voor mij.
Verder waren er nog wat aapjes te zien op een van de eilanden. Voor we het water op gingen werd me nog gevraagd of ik eten voor de aapjes wilde kopen, maar ik ben daar niet van omdat het niet natuurlijk is als ze door toeristen worden gevoerd. Uiteindelijk werd me duidelijk dat de aapjes iemands huisdieren waren op een veel te klein eiland.
Verder heb ik in Granada nog gechild met een Nicaraguaanse jongen die graag Engels wilde leren. We zijn samen naar een markt in het nabij gelegen plaatsje Masaya geweest en naar het Apoyo meer. Dit meer kon ik ook doen met een tour, maar het was natuurlijk een veel betere ervaring achterop de schakelbrommer.
Vrijdagmiddag vertrok ik naar Ometepe, een eiland in het Cocicolba meer.

1. Christa:
    10 oktober 2021
    Hoi Suus, zo te zien ben je al een aardig eindje op weg naar Costa Rica. Achter op de brommer.....😅. Was vast weer een mooie ervaring... en goed dat je geen eilandje hebt gekocht 🤣🤣 . Zou wat zijn zeg...
    Groetjes en fijne reis richting Costa Rica alvast 😘.
  2. Martin Oortwijn:
    10 oktober 2021
    Nou, zo’n eilandje lijkt me wel wat😂.
    Ik hoop dat het een leuke jongen was, en ook goed voor je Spaans😀