Rishikesh

12 december 2022 - Rishikesh, India

De rivier de Ganges wordt als heilig gezien. Als je het mij vraagt is dit een verhaal dat mensen elkaar vroeger vertelden zodat er bijvoorbeeld niet geruïneerd werd in de rivier waar ze ook uit dronken. Je moet haar respecteren zoals je je moeder respecteert. Ma Ganga wordt ze daarom genoemd. Mensen nemen dit heel serieus. Water wordt verkocht en mensen houden dat dan in hun huis. Ze geloven dat dit goed is voor hun gezondheid.
Er werd me ook verteld dat er iets groeit in de rivier genaamd sulfir of gandhak. Dit zou ervoor zorgen dat het water geen bacteriën bevat en dus schoon is. Ik heb geprobeerd dit verhaal te googelen, maar kon alleen vinden dat de Ganges een van de vuilste rivieren van de wereld is.

Het zijn niet alleen de Indiers die dit geloven. Ik heb zelfs het idee dat er meer westerners zijn die de rivier aanbidden dan Indiërs zelf. Ik hoor een gesprek in de kleedkamer. 'Ik moet mijn haren nog wassen, maar je moet eigenlijk niet douchen nadat je in de rivier bent geweest.' 'Je kan je haren wassen met het heilige water.' Ik houd normaal van hippie plekken, maar Rishikesh is too much voor mij. Er worden ook veel diensten verkocht zoals het laten uitlijnen van je chakra's, wat volgens mijn filosofielerares uit Goa de grootste onzin is.

Net als rond het heilige meer van Pushkar, mag ook langs de Ganges geen vlees en alcohol worden genuttigd of verkocht. Ook mogen er geen massage diensten worden verleerd aan het strand. Mensen zijn creatief en bieden daarom aan om je oren schoon te maken tegen een kleine vergoeding. Ik heb het maar niet geprobeerd.

Disclaimer: het koude weer kan van invloed zijn geweest op mijn stemming en dus mijn kijk op Rishikesh (: