Goa

18 oktober 2022 - Goa, India

Joy heeft het idee om een yoga retreat te doen. We boeken het voor 5 dagen, maar weten eigenlijk al snel dat het niet genoeg is. We zijn gek op de filosofie lessen van Bavhna. Ze vertelt ons dat we meer zijn dan ons lichaam en verstand. We zijn de waarnemer van onze gedachten. We zijn 'pure consciousness'.
Om dit je echt te kunnen realiseren moet je mediteren. Om goed te kunnen mediteren moet je gezond en flexibel zijn. Daarom doen we ook pranayama (breathwork) en asana (houdingen) klassen. De sport die westerse mensen van yoga hebben gemaakt is eigenlijk maar een klein onderdeel.
We hebben dus twee keer per dag een asana klas en eten super gezond eten. Het voelt heerlijk. Elke avond hebben we yoga nidra (dit gebruiken westerse mensen vaak als ontspanningsoefening, maar kan eigenlijk gebruikt worden om opgeslagen emoties te verwerken). Het heeft wat weg van hypnose. Je hersenen hebben dezelfde frequentie als in diepe slaap en ik denk dat het daardoor komt dat ik slecht slaap. Desondanks voel ik me super goed en energiek. Joy moet helaas weer naar huis na twee weken, maar ik blijf in het totaal voor een maand. Ik zou er eigenlijk nog veel langer willen blijven, maar ben uitgenodigd door een oude vriend om op bezoek te komen in Pakistan en daar zal ik dus mijn komende verjaardag vieren.

Op de laatste dag besluit ik nog om de ayurveda arts te bezoeken voor mijn psoriasis. Ze beveelt me aan om een bloedzuiger behandeling te doen. De bloedzuigers zuigen dan de giftige stoffen er uit. Aangezien ik al jaren smeer met wat zalfjes die niet echt helpen vind ik de creepy behandeling het proberen waard.
Ook krijg ik voor 3 maanden natuurlijke medicijnen mee en moet ik me aan een best pittig dieet houden. Volgens de arts zal het dan niet meer terugkomen. Ik ga mijn best doen.

1. Margreet Kuhlman:
    18 oktober 2022
    Een fijne tijd in Pakistan met Rais en alvast een gezellige verjaardag gewenst. 🥳🥰💕💋