Taganga

21 januari 2022 - Taganga, Colombia

Na uitgebreid genoten te hebben van Minca besluit ik naar Taganga te gaan. Dit is een klein dorpje aan de rand van Santa Marta, maar met een veel beter strand. Ook voel ik me in kleine plaatsjes altijd veiliger dan in een stad. Ik bezoek tussendoor Santa Marta nog eens, onder andere om tattoo spullen te halen. Ik heb mijn nieuwe hobby erg gemist.

Met Abraham, die ik ken van de lost city tour, ga ik kamperen op een strand in de buurt van Taganga. Het zou twee uur hiken zijn, volgens hem, om daar te komen. We doen er echter veel langer over want ik ben niet zo snel. Het is ook geen fijn pad en ik moet goed opletten waar ik mijn voeten neerzet. Daardoor zie ik pas heel erg laat dat ik bijna met mijn gezicht tegen een spin aanliep. Zo'n spin die ik eerder in Costa Rica op de foto heb gezet met zo'n groot achterlijf en dunne poten. Hij schijnt ook te bijten, wat hoofdpijn en koorts veroorzaakt. Gelukkig schrok de spin van me en liep hij weg, waardoor ik hem dus zag, zo'n 5 cm van mijn hoofd af.
Net voor de zonsondergang komen we aan op het strand. We zetten de tent op en maken een kampvuur.
Het is een prachtig strand en het is volle maan, wat het allemaal extra mooi maakt. We roosteren wat worstjes op het vuur en eten wat snacks die we mee hebben genomen als avondeten.
Het waait helaas erg hard waardoor de tent kapot gaat en we uiteindelijk op een handdoekje op het strand slapen. 'Slapen'... ik weet niet of ik echt heb geslapen eigenlijk.

De volgende ochtend worden we uitgenodigd door een meneer, Victor, die bij het strand woont om daar te komen ontbijten. Het is een kleine koeien fokkerij. De koeien gaan vervolgens per boot naar Taganga om daar verkocht te worden.

Vervolgens hiken we nog een klein stukje naar een ander strandje in de buurt om daar te zwemmen. Tegen de middag vertrekken we weer richting Taganga. Het pad terug is alleen lastig te vinden. We lopen lang rond op het vlakke gebied waar het behoorlijk dicht begroeid is en we constant takken aan het ontwijken zijn. Op gegeven moment besluiten we maar terug te lopen naar het strand om hulp te vragen. Victor nodigt ons uit om nog een nacht te blijven slapen, maar ik ben bang dat mijn moeder een searchteam zal inzetten als ik nog langer niets van me laat horen. Er is namelijk geen bereik daar. We besluiten het toch nog een keer te proberen met wat aanwijzingen van Victor en dan lukt het. We moeten wel doorlopen, want anders redden we het niet voor zonsondergang. Ik moet mezelf behoorlijk pushen om door te lopen na zo'n nacht zonder fatsoenlijke slaap. Op het punt waar ik eerder de spin had gevonden let ik goed op, maar alsnog keek ik net op het verkeerde moment naar mijn voeten en voel ik het web in mijn gezicht. Ik weet meteen dat dit dezelfde spin is, want het web dat ie maakt is super sterk. De spin zat gelukkig iets aan de zijkant waardoor ik hem weer niet heb aangeraakt. Vervolgens vallen we beiden nog een aantal keer op ons gat omdat het pad echt super stijl was en er niet altijd houvast was. Tijdens de zonsondergang komen we weer aan in Taganga waar ik mezelf trakteer op twee margaritas. Mijn enkels doen pijn en ook heb ik mijn knie verdraaid. Echt leuk joh, hiken. Ik heb echt geen idee waarom ik het elke keer weer doe. Maar een avontuur was het zeker!

1. Christa:
    21 januari 2022
    Fijn...al die spinnen.... brrrrr.... jij liever dan ik🕷🕸🙈 . Wel weer fijn om even wat van je te horen/lezen vanuit de bush bush...😀. Prachtige foto's en filmpjes weer. En heel veel plezier met alle hikes/tochten die je vast nog gaat maken... 🚶‍♀️🏍 🚵‍♀️ 🧗‍♀️ 🧘‍♀️ ENJOY! Ik kijk uit naar het volgende verhaal.😘
  2. Martin Oortwijn:
    21 januari 2022
    Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Christa. Prachtige foto’s en spannende verhalen. Pas goed op jezelf en heel veel mooie ervaringen gewenst😘
  3. Margreet Kuhlman:
    Wat lief dat je aan me denkt 🥰💞😂. Het klopt nl. precies 😁
  4. Annelies:
    22 januari 2022
    Hoi "spinnen-nichtje", erg fijn om weer van je te horen!!.
    Heb natuurlijk ook van je moeder al eea gehoord..haha. En ook weer mooie foto's. Dank!

Geniet volop van je avonturen (achteraf) 😏maar doe voorzichtig!!💕
    Lieve groetjes 😘😘