Río 2

10 mei 2022 - Rio de Janeiro, Brazilië

44 uur in de bus richting Río. 2300 km. Ter vergelijking: Amsterdam - Moskou is 2400 km. En op de kaart van Brazilië lijkt het niet eens zo ver. Op gegeven moment denk ik: oh we zijn er bijna. Nog 6 uur, dus nog 2 keer Nederland door van noord tot zuid. Ik ontmoet wat leuke mensen in de bus en binge watch een serie en vind het allemaal helemaal prima.

Uit de bus ga ik bijna meteen door naar de carnival parade. Dit is in de Sambodromo, een soort straat met grote tribunes zeg maar, speciaal voor carnival en de Olympische spelen. Het is prachtig! Het gaat de hele nacht door, maar ik had haast niet door dat het nacht was door de felle lampen. Naar de parade komen vooral toeristen kijken. De brazillianen feesten overal buiten op straat.

Verder bezoek ik nog wat andere toeristische hotspots zoals sugarloaf (een van de heuvels van Río) en een prachtig park. En natuurlijk het strand. Maar het leukste aan dit weekend hier in Río is toch wel de carnival. Overal op straat lopen mensen gekleed in meer glitters dan kleding. Overal om me heen zie ik blote billen en zoenende mensen. Wij Nederlanders zijn maar een preuts volkje vergeleken met hen. Ook zie ik veel mensen (m/v/x) die plassen op straat. En dat is te ruiken ook, bah. Maar het hoort bij carnival heb ik me laten vertellen.

Ook zie ik veel mensen met rode petten. Over een paar maanden kan er weer gestemd worden en rood is de kleur van de tegenstander van Bolsario (de huidige president). In het gebied in Brazilië waar ik tot nu toe ben geweest hoor ik erg veel mensen zeggen dat ze tegen Bolsario zijn. Het is een onderwerp dat vaak voorbij komt. Ik hoop voor ze dat Bolsario niet herkozen wordt.