Holbox

5 september 2021 - Holbox, Mexico

Allereerst: dank voor jullie reacties! Leuk om te lezen :) Ik heb nu pas alle foto' s kunnen uploaden, want op Holbox was het internet daar te slecht voor.

Nou Holbox... Ik ging er dus heen omdat zoveel mensen zo enthousiast er over waren en ik snap totaal waarom! Het is echt prachtig. Er zijn overal muurschilderingen en versieringen als dromenvangers en macrame werkjes en er zijn geen verharde wegen, alleen paden van mooi wit zand. Aangezien ik blaren had van mijn slippers heb ik besloten om even op blote voeten te lopen een paar dagen en dat was heerlijk! Er rijden trouwens ook geen auto's op Holbox, alleen maar golfkarrtetjes. De taxi's zijn dus ook golfkarretjes en ook de politie rijdt hierin. De eerste nacht op Holbox hadden Valentina en ik samen een Cabin gehuurd op een camping. Die camping was ook super mooi. Alles was geschilderd in mooie patronen of kunstwerken. Zelfs de binnenkant van de wc's zagen er prachtig uit. Ik heb er eigenljk niet genoeg foto's van genomen, maar ik merkte sowieso dat het erg lastig is om de hele sfeer op een foto te krijgen. De camping was leuk om even gezien en meegemaakt te hebben, maar was net iets te ver van het centrum af, dus besloten we op de tweede dag te verhuizen naar een hostel in het centrum. We hebben heerlijk genoten van de mooie stranden en de gezellige kleine straatjes. We hebben twee kayaktours gedaan. De eerste was een bioluminescence tour en oh my god wat was dat mooi! Ik heb er geen foto's of filmpjes van kunnen maken helaas, maar deze youtube video laat na ongeveer een minuut zien hoe het eruit ziet: https://www.youtube.com/watch?v=wObIj0MAZzQ.
Het was zo'n aparte ervaring om het water in te lopen terwijl je helemaal niets voor je zag. Het leek of we een grote leegte in liepen terwijl alle bewegingen in het water licht gaven. Het leek echt heel onwerkelijk. De gids legde vanalles uit over de bioluminescence, maar helaas sprak hij geen Engels dus kan er niet veel over vertellen. Alleen dat er twee soorten zijn, 1 is plankton en de ander is een soort plant, of zo, geloof ik.. Ik moet nog even werken aan mijn Spaans.
Ook was de sterrenhemel ongelovelijk mooi om te zien vanaf het donkere water. Je kon de melkweg goed zien. Het was zo prachtig om overal om je heen lichtgevende stipjes te zien, boven ons de sterren en onder ons de lichtgevende plankton.

De tweede kayaktour was om 7 uur 's ochtends en toen hebben we flamingo´s en andere mooie vogels gezien. Er zijn daar ook krokodillen, maar helaas waren we niet in het goede seizoen om die te spotten. We kregen wel instructies wat te doen mocht er 1 heel dichtbij komen, namelijk stilzitten en bidden.

Op zaterdag zijn Valentina en ik weer samen vertrokken naar Tulum. Het regende de hele dag, wat eigenlijk wel fijn was. Mijn backpack voelt meteen een stuk lichter als ik niet door de brandende zon loop. Ik was van plan om mijn blog te schrijven in de bus. Probeer dat een ritueeltje te maken, maar toen kwamen we in Chiquila (kustplaatsje voor Holbox) twee andere reizigers tegen die graag een taxi wilde delen want dan waren we iets goedkoper uit en hoefden we niet een uur op de bus te wachten. Prima. Voelde me in de taxi niet comfortabel genoeg om het te doen, aangezien ik liever mijn ogen op de weg hield waar we met 120 km per uur overheen reden, ook al zag het er niet uit als een snelweg. Ik heb onderweg ontelbaar veel vogelspinnen gezien en volgens mij ook een slang. Ik geloofde eerst niet dat het een vogelspin was die ik zag, omdat ze zo groot waren. Ik vond het wel interessant om te zien, maar vooral fijn dat we er hard vooorbij reden en hopelijk zijn ze niet in steden te vinden :)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Margot:
    5 september 2021
    Wauw, super vet Suus! Dat het water licht gaat geven is echt wonderlijk mooi! Leuk om alle verhalen te lezen 😘
  2. Christa:
    5 september 2021
    Prachtige foto's!!!!
  3. Frederieke:
    6 september 2021
    Wauw, wat mooi zeg!! Echt prachtig.
  4. Margreet Kuhlman:
    7 september 2021
    Heerlijk, zoveel foto's 😁👍. Gelukkig niet van vogelspinnen!
    Kus van ons en kopje van Dumu 😘